نوع خبر 
 
 
شعار و روزشمار هفته سلامت در اردیبهشت ماه 1397



هفته سلامت:1397

موضوع روز جهانی سلامت سال  1397 ( سال 2018 میلادی) عبارتست از "پوشش همگانی سلامت: برای همه، در همه جا" که  در راستای شعار اصلی سازمان یعنی سلامت برای همه قرار دارد.

هرساله مراسم روز جهانی سلامت در روز 7 آوریل میلادی برگزار می شود. 7 آوریل روزی است که سازمان جهانی بهداشت در سال 1948 میلادی یا 1327 شمسی تاسیس شده است.در هرسال موضوعی خاص که اولویت بهداشت عمومی را نشان می دهد، انتخاب میشود و موضوع امسال، "پوشش همگانی سلامت"، با شعار "سلامت برای همه" انتخاب شده است.این روز فرصتی برای همه افراد در تمام جامعه فراهم می کند تا در فعالیت هایی که باعث ارتقا سلامت می شود مشارکت کنند.















 

هفته سلامت1397


پوشش همگانی سلامت چیست؟

پوشش همگانی سلامت به این معنی است که؛ همه افراد جامعه، خدمات مورد نیاز سلامت را بی هیچ فشار مالی دریافت کنند.

پوشش همگانی سلامت، همه را به دسترسی خدماتی که مهمترین دلیل مرگ و بیماری است قادر می سازد. خدماتی که به اندازه کافی با کیفیت است و باعث بهتر شدن وضعیت سلامت افراد دریافت کننده خدمت می شود.

زمانی که مردم بیشترهزینه های خدمات سلامت را باید از جیبشان بپردازند، این امرباعث می شود افراد کم درآمد بیشتر وقت ها خدمات مورد نیازشان را دریافت نکنند، حتی افراد با درآمد متوسط و بالا نیز دچار مشکلات مالی شوند در زمانی که بیماری شدید و طولانی مدت دارند.

حفاظت مردم در مقابل پرداخت هزینه های سلامت از جیبشان، خطر فقرو نداری را کاهش می دهد. چرا که بیماری ناخواسته باعث استفاده از پس انداز، فروش سرمایه و یا گرفتن وام برای تامین هزینه می شود که این امراثر منفی در آینده فرد و فرزندانشان دارد.

چرا روی پوشش همگانی سلامت تمرکز شده؟

  1. پوشش همگانی سلامت بر اساس اساسنامه سازمان جهانی بهداشت در سال 1948 تعریف شده است، که سلامتی را حق اصلی بشر می داند و تعهدیست که مطمئن شویم همه به بالاترین سطح قابل دستیابی سلامت می رسند.
  2. با این وجود، هنوز حدود 100 میلیون نفر به دلیل پرداخت هزینه های سلامتشان به فقر مطلق دچارمی شوند.
  3. دست کم نیمی از جمعیت جهان از دسترسی کامل به خدمات اولیه سلامت محروم هستند.
  4. سلامتی کامل به کودکان امکان یادگیری داده، به بزرگسالان امکان کسب درآمد و کمک به فرار از فقر و نداری می کند. سلامت پایه اساس توسعه اقتصادی درازمدت است.

حصول اطمینان از پوشش سلامت برای همه مردم

کشورها می توانند کارهایی انجام دهند تا با سرعت بیشتری به سمت پوشش همگانی سلامت پیش رفته و سلامتی همه افراد را بهبود وموفقیت های بدست آمده را حفظ کنند.

نظام بهداشتی در تمامی کشورها درجهت رسیدن به پوشش همگانی سلامت نیاز به تقویت دارد.

اگر منابع مالی مختلف مانند مالیات، سهم بیمه در یک صندوق مشخص جمع آوری شود، پرداخت هزینه های مراقبت سلامت برای افرادی که نیاز دارند از این محل امکان پذیر می شود. این امر کمک به تقسیم بار مالی بین جمعیت و نیز حفاظت مالی بیشتر می شود.



 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت»

روزنامه «تریبون دوژنو» بتاریخ 23 ژوئیه 1948 با درج مطلبی روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت» نوشت: پنج شنبه گذشته سالگرد تأسیس کمیسیون کارشناسی بهداشت بود. از این پس روزی بعنوان «روز جهانی بهداشت» نامیده خواهد شد. این روز طبق پیشنهاد ارائه شده از سوی هیات ایرانی شرکت کننده در اولین نشست جهانی بهداشت، انتخاب شده است.

تاریخچه:
در سال 1945 و اجلاس سانفرانسیسکو نمایندگان دو کشور چین و برزیل پیشنهاد تأسیس سازمان جهانی بهداشت را ارائه می نمایند و در 22 جولای 1946 شصت و یک کشور دنیا منشور سازمان جهانی بهداشت را در اجلاس نیویورک امضاء می کنند.
در ژوئن 1948 اولین مجمع جهانی سلامت تصمیم گرفته بود که سازمان جهانی بهداشت باید انتخاب روز جهانی بهداشت را حمایت کند و روز جهانی بهداشت را در 22 جولای هر سال توسط اعضاء عضو آن در حالیکه در تمام کشورها، مدارس و موسسات آموزشی باید بعنوان کانونی برای گرامیداشت این روز عمل کنند، انتخاب نمودند.
اما بیشتر مدارس در بسیاری از کشورها در 22 جولای بسته بوده و نمی توانند در این گرامیداشت فعالیت کنند در حالیکه 18 فروردین (هفت آوریل) که سازمان جهانی بهداشت بطور رسمی در سال 1948 تأسیس شد یک جایگزین مناسب می باشد که مشکلات روز 22 جولای را نیز ندارد.
بنابراین روز جهانی بهداشت توسط دومین مجمع جهانی سلامت در اجلاس روم در سال 1949 انتخاب شد و بدین صورت روز جهانی بهداشت در هفت آوریل (هجده فروردین) سال 1950 تا کنون در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

اهمیت سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت از بدو تأسیس با برنامه ریزی دقیق در پنج قاره جهان به خصوص نقاط بحران خیز به مبارزه با بیماری ها و علل آن پرداخته است و با آموزش و ترویج فرهنگ بهداشت از طریق شعارهایی که همه ساله در روز جهانی بهداشت در دستور کار کشورهای جهان قرار داد توانست در طی حدود هفتاد سال، بیش از کل تاریخ بشر دنیا را از شر بسیاری از بیماری ها برهاند. این سازمان در همه بحران های جهانی چه انسانی همانند جنگ، گرسنگی، فقر و غیره و چه بحران های طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره بلافاصله وارد عمل می شود و بیماری هایی که روزگاری میلیون ها انسان را به کام مرگ می کشید امروزه یا مهار شده اند یا کنترل گردیده اند همانند سیاه زخم، دیفتری، سل، مالاریا، جزام، حصبه، کزاز، فلج اطفال، وبا، طاعون، تیفوس و بسیاری از بیماری های دیگر.
امروزه این سازمان در درمان بیماری ها پا را از این هم فراتر گذاشته و شیوه های نوین درمان از جمله سلول های بنیادی، پزشکی هسته ای و غیره را در اولویت کشورها قرار داده است. همچنین موضوع فاضلاب های شهری، بیماری های مشترک انسان و دام، بیماری های اعصاب و روان، واکسیناسیون، تغذیه، کنترل حشرات ناقل، تصادفات جاده ای، معلولین، دخانیات، خشونت، بارداری، بیماریهای عفونی، تغییرات آب و هوایی، اورژانس از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.

متن فوق ترجمه شده بیش از یکصد برگ سند تاریخی وزارت بهداشت می باشد که با پیگیری از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سمنان، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی تهران و دانشگاه های شهید بهشتی و مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران می باشد.

با تشکر از آقای کوروش احمدی سرکنسول سابق ایران در سازمان ملل ژنو و ایرانیان مقیم ژنو که تاریخ دقیق و متن روزنامه تریبون دوژنو را از طریق مراجعه به میکروفیلم دانشگاه ژنو تأیید نمودند.
مترجمین مدارک استادان دانشگاه؛ دکتر نوشین الهی پناه و استاد مژگان تقدسی

مجری تحقیق و پژوهش: رضا دوست محمدی

وبدا

 

شنبه 18 فروردين 1397  11:4

آخرين تاريخ بازديد : پنجشنبه 9 فروردين 1403  5:2:28
تعداد بازديد از اين خبر : 3305